Hur AI transformerar fastighetsförvaltning och byggteknik
Publicerad juli 31, 2025
Publicerad juli 31, 2025
Generativ artificiell intelligens används alltmer för informationssökning, textbearbetning och bildskapande samtidigt som fastighetsägare infört skräddarsydda chatboter i sina kundportaler.
Vi ser nu en stark tillväxt av AI-drivna chatboter inom flera branscher, inklusive fastighetsförvaltning, där de underlättar kommunikation och effektiviserar hyresgästernas ärendehantering.
AI integreras också i fastigheternas styrsystem för att
”lära sig husens egenskaper”
och därefter identifiera driftavvikelser, skicka larm och följa utvecklingen över tid.
Tillsammans med driftpersonal kan AI optimera energiförbrukning och underhållsplanering, medan en rad andra tillämpningar överträffar vad generativ AI klarar.
Införande av AI bör betraktas som en verksamhetsfråga där affärsmål styr val av teknik. Ledningens engagemang och tydlig målsättning är avgörande för att motivera varje ny implementering.
Magnus Unemyr, AI-strateg med bakgrund i datateknik och marknadsföring, hjälper fastighetsbolag och andra företag att utveckla chatboter, samla data från IoT-enheter och skapa avancerade modeller.
”Det finns stora möjligheter att förbättra fastighetsförvaltning och fastighetsskötsel genom att automatisera rutinuppgifter, optimera energianvändning och underhåll. Det går att förbättra för hyresgästerna, ge dem bättre service och höja säkerheten”, Magnus Unemyr
”Fastighetsägare kan skapa mer effektiva, hållbara och attraktiva miljöer för hyresgäster och medarbetare. Med rätt strategi och övervägande av integritet och säkerhet kan AI bidra till en mer lönsam och hållbar verksamhet”, he says
”Inför investeringar i AI-lösningar måste det finnas medvetenhet om utmaningar och överväganden som ska göras, fortsätter Magnus Unemyr. Det gäller att se över integritet, dataskydd och lagstiftning. Sedan beräkna initiala investeringar och return of investment”, he says
Traditionellt bygger fastighetsunderhåll på schemalagda ronder och reaktiva insatser vid felanmälan, men med sensorer, AI och dataanalys kan underhåll bli prediktivt och förebyggande.
Genom realtidsövervakning av exempelvis HVAC-system kan AI varna för potentiella vattenskador eller brandrisk och därigenom förlänga byggnaders och installationers livslängd.
För att AI ska kunna upptäcka avvikelser krävs ett historiskt underlag med kvalitetssäkrade data som sträcker sig flera år tillbaka.
Många fastighetsägare har redan infört intelligent styrning av värme, ventilation och belysning för att uppnå bättre hållbarhetsprestanda, kostnadsbesparingar och förbättrat inomhusklimat.
I byggnader som har en digital tvilling kan AI integreras för att simulera scenarier och optimera styrning innan förändringar genomförs i verkligheten.
AI kan även förbättra hyresgästkommunikation genom chatboter som hanterar ärenden dygnet runt och dirigerar felanmälningar och fakturafrågor till rätt funktion.
Självbetjäningstjänster kan kompletteras med röststyrda boendeappar, men balans mellan teknik och personligt bemötande är viktigt. AI kan också analysera hyresgästundersökningar och övrig feedback.
AI bidrar till ökad personsäkerhet via smart videoövervakning som analyserar flöden i realtid, AI-baserad tillträdeskontroll med ansiktsigenkänning och mönsteranalys av tidigare incidentdata.
Automatisering kan användas för rutinuppgifter som gräsklippning, snöskottning och städning av stora ytor genom AI-drivna robotar.
Drönare med kameror och AI kan inspektera tak, hängrännor, fasader och andra svåråtkomliga byggdelar på ett säkert och effektivt sätt.
Kamerabaserad AI-övervakning av gemensamma utrymmen, till exempel parkeringsplatser och tvättstugor, gör underhåll mer proaktivt och minskar risken för eskalerande problem.
En metod är att använda AI-kameror för automatisk besiktning av tomställda lägenheter och lokaler inför nyuthyrning.
För att dra full nytta av tekniken behövs särskild utbildning för förvaltnings- och driftpersonal samtidigt som förändringsarbetet måste förankras i hela organisationen.
Företagsledningen behöver vara delaktig och skapa strategier för hur AI integreras i befintlig verksamhet och processer.
I Uppsalahem pågår ett omfattande projekt för att byta ut styrsystem i hela fastighetsbeståndet där nya temperaturgivare installeras i alla lägenheter och modern hårdvara ersätter föråldrade undercentraler.
Målet är att ansluta samtliga byggnader till en central övervakningsplattform som underlättar värmestyrning och bidrar till betydande energibesparingar.
Uppsalahem har även utvecklat en AI-agent baserad på Copilot som fungerar som intern handbok och underlättar sökning av dokument och anvisningar för kontorspersonalen.
Ett annat verktyg analyserar kundsamtal, efter samtycke, för att identifiera trender och generera statistik, vilket liknande metoder även tillämpas på fritextsvar i kundenkäter.
När gamla underhålls- och affärssystem byts ut ställs krav på
”smartness”
vilket innebär att leverantörer erbjuder lösningar med inbyggd AI för övergripande dataanalys över hela fastighetsbeståndet.
”I första hand blir inriktningen att optimera driften, men jag tror att AI senare kommer att få en roll”, she says
”Några allmänna råd för fastighetsbolag som överväger att börja med AI är att se upp med att generativ AI kan hallucinera, killgissa och ge helt felaktig information. AI använd för exempelvis styrning kan också driva iväg från det optimala eller normala, och vad detta beror på vet man inte”, she says