Digitalisering stärker brandsäkerheten på tågab
Publicerad juli 30, 2025
Publicerad juli 30, 2025
Tågab i Kristinehamn ansvarar för både person- och godstrafik samt driver en verkstad som servar och underhåller lok och vagnar. Verksamheten omfattar omkring 7 000 kvadratmeter och nästan 200 medarbetare som följer strikta säkerhetsrutiner.
”Det är en utmanande miljö ur brandsynpunkt, där själva fordonet i sig utgör en brandrisk. Vissa fordon innehåller både olja och diesel. Våra medarbetare har flertalet specialistutbildningar och certifikat utifrån vilka arbetsuppgifter de har. I verkstaden är det många heta arbeten som sker och vi har delat in hela området i olika zoner utifrån vilken typ av arbete som utförs,” Mikael Borén
Brandskyddsarbetet hos Tågab inkluderar regelbundna skyddsronder, utrymningsövningar och beredskap för miljöfarliga ämnen som diesel och olja. All personal utbildas löpande och säkerställer att arbetsmiljön uppfyller branschens krav.
”Det var vi själva som tog kontakt med Brandskyddsföreningen för att teckna ett avtal gällande deras verktyg. Vi behövde en lösning som höjde vår säkerhet ytterligare, underlättade hanteringen av tillstånd samt gav oss möjlighet att samla in data för historik och spårbarhet. Allt detta kunde Heta Arbeten® PREMIUM ge oss,” han säger
Förr hanterades tillstånden manuellt på papper, vilket ökade risken att viktiga säkerhetssteg missades eller glömdes bort. Arkivering i pärmar var tidskrävande och gjorde spårbarheten begränsad.
”Med Heta Arbeten® PREMIUM blir tillståndsansvarig tvingad att göra rätt och gå igenom alla säkerhetsregler och steg varje gång ett tillstånd delas ut. Alla har vi ibland sämre dagar och verktygen säkerställer att inget steg glöms bort eller hoppas över vilket höjer säkerheten överlag. Det blir som en påminnelse om vad som krävs för att ett tillstånd ska ges,” han säger
”Nu behöver vi aktivt avsluta varje tillstånd och då ingår det att kontrollera och brandsäkra platsen. Det minskar risken för att missa någon detalj, vilket kan ge förödande konsekvenser i värsta fall,” han säger
”Innan var vi tvungna att ha koll på en massa papper, nu reagerar verktyget direkt om någon inte har det certifikat som krävs. Då går det inte att dela ut tillstånd för heta arbeten,” han säger
”Nu har jag koll och vi kan snabbt få fram rätt underlag till exempelvis försäkringsbolag. All statistik som samlas in ger oss underlag för förbättringar och blir ett bra stöd när vi fattar beslut kring investeringar eller åtgärder framåt. Det är även värdefullt underlag om en olycka skulle ske, då vi direkt kan påvisa att vi gjort allt rätt och inte slarvat med säkerheten,” han säger
Medarbetarna har välkomnat digitaliseringen och noterar en tydlig effektivisering i tillståndshanteringen. Implementeringen skedde tillsammans med Brandskyddsföreningen och innebar utbildning samt anpassning av zoner efter verksamhetens behov.
”Alla som arbetar i Heta Arbeten® PREMIUM upplever en effektivare tillståndshantering och ser vinningen med att få ett stöd hela vägen i utförandet av heta arbeten,” han säger
”Vi hade en genomgång av alla funktioner och satte upp de zoner som passar oss utifrån vår verksamhet. Sedan har jag själv haft utbildning i verktyget med våra tillståndsansvariga som direkt såg vinsten med att slippa arkivera papper hela tiden. Tidigare var det mycket tid som gick åt till att hantera papper. Att slippa gå genom våra stora lokaler för att sätta in ett papper i en pärm, effektiviserar absolut hela processen kring heta arbeten,” han konstaterar
”Den allra största vinningen är att vi nu arbetar mer säkert. Vi har fått bättre koll på våra risker, kan tydligare följa upp och förebygga så att inget inträffar samt har ett tydligt stöd i hela processen kring heta arbeten, vilket minskar risken för att någon detalj glöms bort. PREMIUM förenklar hela hanteringen av heta arbeten och ökar brandskyddet, vilket känns riktigt bra,” han säger